:: banner ::

Friday, March 18

:: oh angin sampaikan rinduku padanya ~ ::

rindu-merindui....
cinta-mencintai....
sayang-menyayangi....
0hhh...mengapakah?????


skrg ni mendung....guruh sedang dentam-dentum~tunggu nak hujan jela ni...siyes arini ni memang panas...dgn jawab soklan spanish yg ntah macam hape..huhuu..lg la aku rase panas..susah siottttt.....pastu jalan kaki alek kolej...grrr~mmg dugaanla...oh,ayah....bilekah anda mau mghntr kereta kpd anak perempuanmu ini????xpe..sy akn brsabar..tp aku cm da dpt hint je nk dpt keta wt mse trdekat ni...yela..mak asek ckp abg nk dtgla..ayh nk dtgla..tp asek xjdk sebb mak ckp brg yg nk dihntar 2 lom siap..hahaaa...oit,hidayah !!! jgn nk pasan okeh ! ayh kamu 2 byk lagi urusan tau..ngeh3..xpela....ank perempuan mmg cmni..kne kuat...gigih..tabah..brdikari..ank lelaki je yg slalu dpt...yg sng dpt apa yg diminta...hehee..slalu brangan..,kalaula ley curi balak ayh sebatang..kan besh..lalaaaa....tp kos nk tebang balak,nk jual ag,nk upah org ag...huhuuu..same je cm aku curi sebatang...hihiii...xpela..lupekn angan2 kamu 2 yer...da knpe aku ni lari topik la plak an...hahaaa...ni la sindrom kebosanan namenyer...dok snsorg dlm bilik..suasana suram jer..rum8 alek uma mggu ni..hmmm....


oh angin sampaikan rinduku padanya..katakan bhwa aku sygkn die...blaa..blaa..blaaa....ko da knpe????hahaa...i think ilebiu....huhuuu...skrg ni emosi aku mmg xstabil...aku merindui seseorg..tp xtau sapekah org itu...aku prlukan ketenangan..haaaa....da ujan punnn kanzz..lebat seyhh..hahaa...okok~ siyes eh... korang rase aku patot x wat solat istikharah???aku takot...huhuuu...ya ALLAH..,tolonglah hambamu yg tgh serabut ni...hmmm...keliru dgn perasaan sndiri...siyes weyy..aku mmg xnk lukekan ati sape2...klu da xley bla sgt pn kan..biola ati aku yg trluka..it's ok...aku redha je..da bese da idup cmni..hahaa...tp xkn slmanyer nk cmni..aku pon nk bahagia juga weyyhhh! hmm..aku rase jauh dgn mereka2 yg aku syg...tatau nape....yg ni aku tatau nme sindrom die ape..hahaa...my sibling said...,ak kuat tacink..tp sbnrnyer bukan..aku cme mls nk amek port je....lbey kurang cm lantakla...hahaa...terukkan aku ni...bak kate ahmad shairazi bin azman, kamu kena pandai kawal emosi...sabar 2 yg pnting..jgn asek2 nak marah2 je...nak naik hangen je...heheee...baiklah abg ku syg...saye akn try ikut nasihat kamu 2...huhuu~sesungguhnya saya amat3 merindui kamu ~ hehee...

saya nak kongsi dgn anda2 sume ttg panduan memilih jodoh daripada Rasulullah ~ so sape yg nak saye 2..cpt2la hntr pinangan yer..sebab saye mmg nk sgt2 kawen awl ni..hahaaa...bkn da gatal...tp.......hmm..adelahhhh ~



Bagi golongan lelaki, Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikkannya dan kerana agamanya. Maka hendaklah kamu mengutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.”  Hadith ini telah direkodkan oleh kedua-kedua Imam Bukhari dan Imam Muslim di dalam kitab sahih mereka serta imam hadith yang lain.
Secara terang Rasulullah s.a.w telah mengarahkan agar seorang lelaki memilih wanita yang beragama sebagai isteri serta menjanjikan kebahagiaan ke atas pilihan yang berasaskan agama.
Bagi golongan wanita pula Rasulullah telah mengenakan dua syarat pilihan iaitu hanya menerima lelaki yang beragama dan berakhlak sebagai suami. Ini menunjukkan Islam amat menjaga kebajikan wanita.
Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “Apabila orang yang engkau redha agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia, jika tidak kamu lakukan demikian akan berlakulah fitnah di bumi dan kerosakkan yang besar.”
Di dalam riwayat yang lain, menurut Abu Hatim al-Muzani r.a., selepas Rasulullah s.a.w bersabda seperti di atas, lalu para sahabat bertanya, “Ya Rasulullah ! Walaupun dia telah mempunyai isteri?” Lalu Rasulullah s.a.w mengulangi, “Apabila orang yang engkau redha agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia!” sebanyak tiga kali. 

Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment